سنتورهاي حرفه‌اي را از ما بخواهيد.

||  خانه   ||  درباره ما  ||  گالري  ||  سنتور  ||  زندگينامه  ||  موسيقي  ||  كتاب  ||  مقالات  ||  پيشكسوتان  ||  تماس  ||

 

تاريخچه سنتور

جايگاه سنتور در طبقه‌بندي سازها

ساختمان سنتور

نت‌نويسي براي سنتور

انتخاب چوب براي سنتور

مشخصات سنتور رايج در ايران

انواع سنتور در ايران

گالري عكس

تقديرنامه‌ها

پيشكسوتان

 

 

سازندگان سنتور در ايران

شرط اول نوازنده خوب بودن داشتن يك ساز خوب است. تا ابزار كار مناسب مهيا نباشد كار به‌طور مناسبي پيش نخواهد رفت. نوازنده هر سازي در آغاز بايد يك ساز خوب داشته باشد تا بتواند اصوات صحيح را شنيده و گوش خود با اصوات دقيق و فواصل موسيقي عادت دهد. دوم آنكه از نواختن با ساز خوب و بدون نقص لذت كافي ببرد و بتواند در آينده ساز خود را دقيق كوك كند.

كوك كردن سنتور نسبت به سازهاي ديگر مشكل است و نوازنده بايد گوش بسيار دقيق و حساسي داشته باشد تا بتواند خركها را با فواصل دقيق كوك كند. لازمه اين امر داشتن يك سنتور بدون نقص است و همچنين سازنده هر سازي بايد با طرز نواختن آن آشنايي كامل داشته باشد و فواصل موسيقي و صداها را به راحتي تشخيص دهد در غير اين صورت به معايب كار خود پي نخواهد برد.

نكته ديگر اين است كه سازنده بايد آشنايي كامل با حرفه نجاري داشته باشد چون روش صحيح ساخت نكته بسيار مهمي است و تداوم طول عمر ساز هم مد نظر مي‌باشد لذا بايد تكنيك‌هاي مختلف را براي هر مرحله از ساخت به خوبي بداند.

 در ميان استادان سازنده ساز همزمان با حبيب سماعي سازندگان ديگري نيز بوده اند كه در مركز و شهرهاي ايران سنتور مي ساختند و دستي در كار داشتند. حبيب سماعي طبق كتب و شواهد موجود استاد بي نظيري در شناختن ساز خوب در زمان خود به شمار مي رفته است. ايشان با داشتن گوش بسيار دقيق و تجربه لازم سازندگان را به ساخت سنتور خوب و عاري از هر گونه عيب تشويق مي كردند از جمله كساني چون ماركار، زادور، مرحوم ناظمي و ديگران.

 

استاد ماركار

اهل اصفهان بود و استادي مجرب در ساخت سنتور به شمار مي رفت. الگوهاي سنتوري وي بسيار خوب و مناسب و مورد قبول همگان بوده است. مرحوم خالقي در كتاب ««سرگذشت موسيقي»» جلد اول در صفحات 148 و 149 به خوبي از ماركار ياد كرده است و همچنين از محمد كريمخان كه در ساخت سنتور تار و سه تار مهارت داشته است.

وي در جلفاي اصفهان زتدگي مي كرده است و در طي ساليان عمر خود سنتورهاي بسيار خوب و خوش صدايي ساخته بود كه مورد تاييد استاد ابوالحسن صبا ، نورعلي خان برومند و آقاي قباد ظفر بوده است.

 

استاد مهدي ناظمي

استاد مهدي ناظمي در سال 1284 هجري شمسي به دنيا آمد جد او حاج محمد صادق ناظم التجار در زمان ناصرالدين شاه بود كه از تهران براي نظامت و حرمت به يزد فرستاده شد. وي با اهل خانواده به يزد رفت و در اوان كودكي ناظمي در محافل و مجالس جشن و سرور كه توسط پدرش ترتيب داده ميشد با ساز سنتور آشنا گرديد علاقه او سبب شد تا به دنبال فراگيري سنتور برود وي پس از مدتي سنتوري از زادور ارمني خريداري كرد و آموزش سنتور را به طور جدي دنبال نمود. پس از گذشت چند سال و آشنايي او با اساتيد هنر و موسيقي آن زمان و در اثر حضور در محافل هنري از طريق راديو با صداي ساز حبيب سماعي آشنا شد و به قدري شيفته استاد گرديد كه براي استفاده از محضر استاد و فراگيري سنتور به تهران عزيمت نمود. هر چند خانواده وي مخالف اين عزيمت بودند ولي ايشان با جديت فراوان به آموزش از استاد پرداختند.

پس از چند ماه به ترغيب استاد دست به ساخت سنتور مي برد و با راهنمايي استاد تجاربي را در اين زمينه كسب مي كند. پس از مرگ استاد مهدي ناظمي راه او را در ساخت سنتور ادامه مي دهد و تا آخر عمر بر اين راه بود و به حق در تاريخ معاصر موسيقي ايران بهترين سنتورها توسط ايشان ساخته شد.

وي در سال 1376 بدرود حيات گفت. يادش گرامي و راهش پر رهرو باد.

 

استاد ابراهيم قنبري

مهارت و اشتهار استاد ابراهيم قنبري در ساخت ويولون مي‌باشد اما ايشان در ساخت سازهاي ديگر ايراني نيز از جمله در ساخت سنتور مهارت وافري داشته اند و سازندگان زيادي از تجربيات ايشان بهره مند شده اند. آقاي اصغر زنگنه كه خود سازنده سنتور هستند از راهنمايي هاي ايشان استفاده زيادي كرده اند و در كار خود موفقيت هايي را كسب كرده اند

 

سازندگان ديگري چون آقايان محمد عطائي ، عارفي ، مرحوم سيروس ساغري در ساخت سنتور فعاليت داشته و دارند و هر كدام به نوبه خود سنتورهايي ساخته اند كه مورد استفاده هنرجويان و علاقه مندان سنتور قرار گرفته است و موفق بوده اند.

 

 

علي غفاري || alighaffari1342@yahoo.com || تماس: 02144824175  || همراه: 09124454090

info@alighaffari.ir